Et skifte i bransjen - det er nå det skjer
Norge har forpliktet seg til å bli et lavutslippssamfunn frem mot 2050. Bensin og diesel skal byttes ut med fornybare energikilder. Det gjelder også på sjøen. Vi vet ikke hvor fort det skjer, men vi vet at båtlivet blir utslippsfritt.
Både forbrukere og myndigheter kommer til å kreve sirkulær bruk av materialer i båter, og at vedlikehold og bunnstoff må bli miljøvennlig. Nye båter vil ha mer software og kunstig intelligens enn vi er vant med. Hele fritidsbåtbransjen skal omstilles, og det utløser behov for nye produkter og tjenester i hele verdikjeden.
Vestfold og Telemark kan sammen med Agder ta føringen
Prosjektleder Peder Tellefsdal er overbevist om at Vestfold og Telemark, sammen med Agder, er unikt posisjonert for å ta ledelsen i overgangen til et utslippsfritt båtliv.
De neste tiårene kan vi skape arbeidsplasser, grønn vekst og kompetansebygging i vår region. Ikke bare har vi båtbyggerkompetanse, vi har en stor maritim leverandørindustri og servicenæring. Den mekaniske industrien i regionen har tidligere vært en stor arbeidsgiver, og kan bli det igjen, uttaler han.
Det er 9 bedrifter som er med i oppstarten av bedriftsnettverket.
Vestfold og Telemark: SeaDrive, Canal Boats Telemark, Boatia og Freepower.
Agder: Supercharge, Inventas, Silent Sea, Green Waves og Innoventi.
Fra noe bra til noe enda bedre.
Ida Salomonsen, er gründer og daglig leder i selskapet Green Waves. Hun tror nettverket kan være et vendepunkt for båtlivet i Norge.
Historien om overgangen til et bærekraftig båtliv, er ikke historien om å gi slipp på noe eller forsake noe, det er historien om overgangen til et enda mer attraktivt båtliv med enda bedre brukeropplevelser på sjøen, sier hun.
©️ Copyright Peder Tellefsdal